درمان آندومتریوز

بیماری آندومتریوز چه نوع بیماری ای است؟

علائم ونشانگان بیماری آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز در چه زنانی شیوع بیشتری دارد؟

راه های درمانی آندمتریوز کدامند؟

در این نوشتار برآنیم در طی بخش هایی مجزا و اختصاصی به هر یک از سوالات فوق پاسخ دهیم.

آندومتریوز چیست؟

نواحی داخلی رحمی و  دیواره آن آندومتر نامیده می شود. هرگاه این دیواره به سمت بیرون از رحم و یا در محلی غیر از محل و جایگاه اصلی خود رشد داشته باشد زنان دچار بیماری آندمتریوز می شوند.
درمان آندومتریوز

علائم و نشانگان بیماری آندومتریوز در زنان چیست؟

زنانی که به بیماری آندومتریوز دچارند علائمی دارند از قبیل:

• خونریزی واژینال که به طور غیر عادی و غیر طبیعی رخ می دهد؛ برای مثال اینان در فواصل میانی دو عادت ماهیانه خود خونریزی هایی خواهند داشت. این خونریزی ها هیچ ارتباطی به پریود شدن آنان ندارد.
  • زنانی که به اندومتریوز مبتلایند درد هایی را در منطقه لگنی خود احساس می کنند. این درد ها غیر عادی است و هیچ دلیل دیگری را برای آن نمی توانند بیایند.
  • زنانی که به بیماری اندومتریوز مبتلایند بعد از هر رابطه جنسی خونریزی هایی را تجربه می کنند.
  • علاوه بر خونریزی بعد از رابطه جنسی، زنان در طی رابطه درد ها و ناراحتی هایی را تجربه می کنند که برایشان ناخوشایند است زیرا که این درد ها مانعی بر سر راه لذت جنسی آنها خواهد بود.
  • نازایی و ناباروری یکی از مهم ترین نشانگانی است که در زنان وجود دارد. درواقع باید گفت یکی از مهم ترین علائم و با عارضه هایی که در اثر آندومتریوز برای زنان ایجاد می شود این است که آنان توانایی باروری خود را از دست می دهند. زیرا که رحم از حالت عادی خود خارج شده است و نمی تواند لقاح طبیعی و درستی را مدیریت کند.
  • از دیگر علائم بیماری آندومتریوز یبوست است که در زنان به وجود می آید.
  • زنانی که بیماری آندومتریوز دارند در مواردی گزارش هایی دارند مبنی بر اینکه آنها در طول روز و علیرغم استراحت کافی وخواب شبانه مناسب احساس خستگی و بیحالی دارند. این موضوع برای آنان آزارنده است زیرا که نمی توانند در طی روز به تمام فعالیت های خود به درستی برسند (مخصوصا زنانی که شاغل).
  • اسهال نیز از دیگر علائم بیماری آندمتریوز در زنان است که به نوبه خود میتواند در فعالیت های ساده زنان اثر گذار باشد.
  • حالت تهوع در زنانی که به بیماری آندومتریوز دچارند از علائمی است که برایشان پدید می آید.
  • زنان مبتلا به آندومتریوز گاها نفخ هایی طولانی را تجربه می کنند و این عارضه بسیار برایشان عذاب آور است.

بیماری آندومتریوز در چه زنانی شیوع بیشتری دارد؟

• زنانی که در طول زندگی خود بارداری را هرگز تجربه نکرده اند می توانند در آستانه خطر ابتلا به این بیماری باشند. در حقیقت زنانی که بعد از متاهلی مدت زمان طولانی است که بارداری را تجربه نکرده اند در صد بیشتری از مبتلایان به این بیماری را اتشکیل می دهد.
  • یکی از مواردی که زنان ار در معرض خطر ابتلا به آندومتریوز قرار می دهد ژنتیک است. به تعبیر دیگر باید گفت زنانی که در آشنایان نزدیک و درجه یک خود مثل مادر و خواهر، کسانی هستند که به این بیماری دچارند، اینان نیز از این بیماری به دور نیستند و درصد ابتلای آنان افزایش می یابد.
  • زنانی که در مقاطع مختلفی از زندگی خود عفونت های لگنی و رحمی را تجربه داشته اند نیز در آستانه خطر آندومتریوز می باشند.
  • زنانی که به طور کلی هر گونه مشکل و اختلالی را در نواحی رحم و لگن خود تجربه می کنند نیز احتمال ابتلا به آندومتریوز را دارند.

درمان آندومتریوز چگونه انجام می شود؟

• استفاده برخی از قرص ها با هدف کاهش و تشکین درد اولین گزینه درمانی برای درمان آندومتریوز است. این بیماری همچون بسیاری از بیماری های دیگر ابتدای روند درمان قرص هایی را برای تسکین درد بیمار داده می شود سپس در شرایط خاص بیمار تحت درمان قرار می گیرد.
  • دیگر روشی که برای درمان آندومتریوز از سوی پزشکان انجام می شود به اسم هورمون درمانی است. در واقع در این روش با مصرف قرص های هورمونی دیواره آندومتر ضخیم تر می شود و نتیجه ای که در بردارد این است که در دوره قاعدگی خونریزی رخ می دهد. این موضوع سبب می شود که با هر بار پریودی دیواره فرو بریزد و دیگر رشد بی رویه آندومتر را در این ناحیه شاهد نباشیم.
  • گاها در زنانی که در مرحله شدید تری از بیماری آندومتریوز هستند باید برای درمان از روش جراحی کمک گرفته شود. درواقع در طی این جراحی آندومتریوز به طور کلی برداشته می شود.
  • در پاره ای از موارد که زنان با شدید ترین حالت بیماری آندومتریوز درگیر هستند و عوارضی شدید و دردناک را برایشان ایجاد کرده است، روش درمانی هیستروکتومی می باشد. در طی هیستروکتومی رحم و تخمدان های زن مبتلا به طور کلی برداشته می شود.

*باید این نکته را به خاطر داشته باشید که هیستروکتومی بارداری را غیر ممکن می سازد. زیرا که در طی این روش رحم به طور کلی تخلیه می شود.

در انتها به عنوان سخن پایانی این توصیه را به عزیزان و همراهان همیشگی مان داریم که همواره برای درمان بیماری های مختلف خود از بهترین متخصصین زنان کمک بگیرید زیرا که بسیاری از بیماریها هستند که باید با دقت و وسواس فراوانی درمان شوند. در طی مسیر درمانی بسیاری از بیماریها باید تجربه و مهارت پزشک درکنار آگاهی و دانش وی قرار گیرد تا نتیجه ای مثبت را پدید بیاورد.  دومین نکته این است که بیماریهایی در زنان وجود دارد که اگر در مراحل اولیه شناخته شود می توان به راحتی آنها را درمان کرد ولی اگر در مراحل ابتدایی درمان نشود، دیگر مراحل درمانی پیچیدگی خواهد داشت و مشکلات چندی را برای بیمار پدید خواهد آورد. به همین جهت توصیه ما این است که در صورت مشاهده علائم بیماری در اولین فرصت به پزشکان متخصص رجوع کنید و مراحل تشخیصی و درمانی را پشت سر بگذارید.

سایر مطالب دکتر رمضانی تهرانی