دکتر فهیمه رمضانی / یائسگی زودرس

احساس گر گرفتگی، حس پایان لذت جنسی، اختلالات خواب و توقف فعالیت های تخمدان عباراتی که است پدیده ای به نام یائسگی را توصیف می کند. اغلب بانوان پائسگی را پایان زنانگی می پندارند اما این باور تا چه اندازه صحت دارد؟

همانطور که می دانید زندگی انسان از بخش های زیادی تشکیل شده است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود است. یائسگی نیز مرحله از مراحل زندگی بانوان است که با تغییرات عمده در سبک زندگی آن ها نمود پیدا می کند.

حال تصور کنید حس پایان زنانگی ناشی از یائسگی زود تر از موعد پا به زندگی بانوان گذارد. در اینجاست که به علائم این پدیده ترس از ناباروری و افسردگی حاصل از آن نیز اضافه خواهد شد.

یائسگی-زودرس

آیا علت یائسگی زودرس را می دانید؟ در ادامه به برسی این پدیده و نمود زود هنگام آن خواهیم پرداخت:

یائسگی چیست؟

برای افرادی که زود هنگام دچار یائسگی می شوند، آگاهی از این عارضه طبیعتا می تواند بسیاری از مشکلات آن ها را برطرف کند. چراکه مواجهه ناگهاننی در سن پایین با یائسگی ممکن است استرس و اضطراب قابل توجهی را به فرد القا کند.

یائسگی به معنای عدم تجربه قاعدگی است. در واقع نشانه اصلی این پدیده با قطع عادت ماهیانه به مدت 12 ماه پیاپی همراه است.

در حالت عادی یائسگی در بانوان در سنین 45-60 سالگی رخ می دهد . اما در 10-4 درصد موارد ممکن است فرد در سنین کمتر از 45 سال رخ دهد که به آن یائسگی زودرس گفته می شود .  در 2-4 درصد زنان یایسگی می تواند در سنین کمتر از 40 سالگی رخ دهد که به این شرایط نارسایی زودرس تخمدان ها گفته می شود که در بیش از 80% موارد بدون علت مشخص و اصطلاحا ایدیوپاتیک است.

یائسگی زمانی اتفاق می افتد که با کاهش توخمک تولید استروژن  نیز متوقف شود بنابراین هر آنچه که باعث صدمه به تخمدان ها شود کاهش استروژن را همراه خواهد داشت، که به موجب آن یائسگی بروز می کند.

آیا می دانید علت یائسگی زودرس چیست؟

صرف نظر از تاثیر گذاری میزان تولید استروژن و اختلالات مربو ط به آن در ایجاد یائسگی، عواملی دیگری نیز می تواند این پدیده را منجر شوند که در ادامه به آن می پردازسم:

ژنیتیک

در صورتی که نتوان علت مشخصی برای این پدیده در نظر گرفت، اغلب آن را ناشی از ژنتیک فرد می دانند. به این صورت که ابتلای مادر فرد، به یائسگی زودرس سرنخی برای خود فرد خواهد بود تا بتوان علت را شناسایی کرد.

شیمی درمانی و پرتودرمانی ها

درمان سرطان ها با این دو روش به علت احتمال آسیب به تخمدان ها می تواند یائسگی زودرس را در پی داشته باشد .

راه های ارتباطی با دکتر رمضانی تهرانی
آدرس : خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی ، خیابان ۳۲ ، ساختمان یاس، طبقه ۳، واحد ۳۰۱

جراحی برداشتن رحم ( هیسترکتومی )

این جراحی با دو روش برداشت کامل رحم و برداشت رحم همراه با تخمدان ها همراه است که در مورد اول فرد تنها علامت قطع عادت ماهیانه یائسگی را تجربه خواهد کرد که همچنان تولید هورمون ها توسط تخمک ها به کیفیت خود باقی ست.  اما در مورد روش دوم به علت برداشتن تخمدان ها تولید هورمون استروژن نیز متوقف شده و فرد علائم کامل یائسگی را تجربه خواهد کرد.

از دیگر دلایل یائسگی زودرس می توان موارد زیر را نام برد:

• اختلالات هورمونی
  • افزاش وزن
  • استعمال دخانیات
  • بیماری های خود ایمنی
  • مجاورت با آلاینده ها
  • عفونت های ویروسی از قبیل اوریون
  • ابتلا به اختلالات خودایمنی تیروئید یا تیروییدیت
  • سبک زندگی ناسالم
  • استرس های شدید و ناگهانی

آیا علائم یائسگی زودرس را می شناسید؟

علائم یائسگی زودرس و یائسگی در زمان معمول فرق چندانی با یکدیگر نداشته و هر دو با علائم شایع و مشخصی بروز خواهند کرد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

یائسگی زودرس با علائم زیر همراه خواهد بود:

• خلق پایین
  • خشک شدن واژن
  • گرگرفتگی
  • مشکلات حافظه
  • کاهش میل جنسی
  • اختلالات خواب
  • عرق کردن شبانه
  • درد در حین مقاربت
  • اضافه وزن
  • پوکی استخوان

اغلب بانوان قبل از بروز یائسگی زودرس قاعدگی ها نامنظم را تجربه می کنند.

راه تشخیص یائسگی زودرس

گرچه آزمایات مشخصی برای این عارضه وجود ندارد، اما به علت قطع قاعدگی، اغلب بانوان تشخیص بارداری می دهند، بنابراین درصدد انجام آزمایشات بارداری بر می آیند. در صورت باردار نبودن، یکی از تشخیص هایی که مطرح می گردد یایسگی زودرس است. با انجام آزمایش خون سطح هورمون تحریک فولیکول خون(FSH) و هورمون آنتی مولرین(AMH) را اندازه گیری می کنیم، که در آن، وضعیت تخمدان ها و نزیک شدن به یائسگی را مشخص خواهد شد. هورمون تحریک فولیکول ل یا همان FSH با تولید هورمون استروژن رابطه عکس دارد. به این صورت که این هورمون با تحریک تخمدان ها سطح استروزن را بالا برده و در صورتی که استروژن کاهش یابد سطح این هورمون افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که مقادیر بالای 40 واحد از  FSH نشان دهنده یائسگی زودرس خواهد بود.هورمون آنتی مولرین در صورت یایسگی کاهش و به کمتر از 0.3 نانوگرم در میلی لیتر می رسد.

درمان یائسگی زودرس

تاکنون درمانی برای یائسگی زودرس ارائه نشده است و تنها درمان هایی برای کاهش علایم مرتبط و یا درمان هایی که شانس باروری در این زنان را افزایش دهد ارائه شده است . بسته به شدت علائم و انتظاری که از درمان می رود پزشک داروهای متعددی را برای بیمار تجویز میکند . اگرهدف از درمان کاهش علائم گرگرفتگی و خشکی واژن باشد،   غالبا درمان ها بصورت تجویز استروژن و پروژسترون هستند. مصرف دارو های ضد افسردگی جهت درمان گرگرفتگی و کلافگی بکار می رود. استفاده از ژل ها جهت درمان خشکی وازن  و یا مقاربت دردناک کاربرد دارد.در درمان ناباروری  چنانچه زنی مبتلا به نارسایی زودرس تخمدانی شود ، باردار شدن به صورت طبیعی و با تخمک خود فرد تقریباً یک اتفاق بسیار نادر است . غالب این زنان در نهایت از تخمک اهدایی برای بارداری استفاده می‌کنند. همچنین در این زنان نیز برای آماده سازی رحم و  برای جلوگیری از عوارض ناشی از کاهش هورمون های زنانه از درمان‌های هورمونی برای جایگزینی هورمون استروژن و پروژسترون استفاده می‌ شود.  شانس بارداری در زنانی که از تخمک اهدایی همراه با درمان های هورمونی بهره می گیرند افزایش می یابد . البته گاهی بازگشت خودبخودی سیکل های قاعدگی و باروری خود بخودی در برخی زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان  گزارش شده است .

با ابتلا به یائسگی زودرس چه آینده ای در انتظار ماست؟

اگر علتی یائسگی زودرس استفاده از برخی درمان ها جهت برطرف کردن سرطان باشد، فرد ناچار به انتخاب ادامه زندگی و یا تحمل عوارض ناشی از ئائسگی زودرس است. بانوانی که به این عارضه دچار هستند باید توچه داشته باشند عوارضی که برای یائسگی در نظر گرفته می شود برای آن ها هم ایجاد خواهد شد. لذا بهترین مواجه با این عارضه جلوگیری از پیشرفت علائم است، برای مثال پوکی استخوان که از علائم یائسگی است، می تواند تا حد زیادی با رژیم غذایی مناسب جبران شود. بنابراین بانوان باید تمام تلاش خود را در جهت کاهش علائم کنند و به صورت پیاپی با یک متخصص زنان خوب در ارتباط باشند.

سایر مقالات

10 + دو =