دکتر فهیمه رمضانی / ناباروری / علائم یائسگی زودرس

علائم یائسگی زودرس

سن طبیعی یائسگی در زنان به طور میانگین 51 سال است. با این وجود ، به دلیل ژنتیک ، بیماری یا روش های پزشکی ، برخی از خانم ها قبل از 40 سالگی یائسگی را پشت سر می گذارند. یائسگی که قبل از این سن رخ می دهد یائسگی زودرس شناخته می شود.

علاوه بر مقابله با گرگرفتگی ، نوسانات خلقی و سایر علائم همراه با یائسگی ، بسیاری از زنانی که یائسگی زودرس دارند ، باید با نگرانی های جسمی و روحی دیگری کنار بیایند. به عنوان مثال ، زیرا یائسگی پایان سالهای باروری زن را نشان می دهد ، ممکن است زنی که مایل به بارداری است ، دچار مشکل شود.

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زمان زندگی زنان است که دوره قاعدگی قطع می شود. از نظر پزشکی به عنوان عدم وجود دوره قاعدگی به مدت 12 ماه متوالی تعریف می شود. سن متوسط ​​یائسگی طبیعی 51 سال است. بعضی اوقات ، یائسگی زودتر رخ می دهد ، به دلیل بیماری ها ، عوامل ژنتیکی یا جراحی. همچنین در مورد زنان از نظر زمان یائسگی طبیعی تنوع گسترده ای وجود دارد.

یائسگی-زودرس

چه عواملی باعث یائسگی زودرس می شوند؟

همانطور که قبلاً ذکر شد ، یائسگی قبل از 40 سالگی یائسگی زودرس یا زودرس محسوب می شود. یکی از دلایل پزشکی یائسگی زودرس به عنوان نارسایی زودرس تخمدان شناخته می شود. از نظر فنی ، نارسایی زودرس تخمدان همان یائسگی زودرس نیست. در نارسایی زودرس تخمدان ، تخمدانها قبل از 40 سالگی به طور معمول عملکرد خود را متوقف می کنند. زنان مبتلا به نارسایی تخمدان نارس ممکن است گاهی اوقات دوره های قاعدگی را پشت سر بگذارند ، اما به طور معمول ناباروری را تجربه می کنند. نارسایی زودرس تخمدان معمولاً همراه با نارسایی اولیه تخمدان است. نارسایی زودرس تخمدان معمولاً همراه با علائم یائسگی زودرس است.

یائسگی زودرس همچنین می تواند در اثر درمان سرطان ها یا سایر شرایطی که شامل شیمی درمانی و / یا پرتودرمانی به لگن هستند ایجاد شود. این روش های درمانی می توانند به تخمدان ها آسیب وارد کرده و منجر به نارسایی تخمدان شوند.

جراحی برای برداشتن تخمدان ها ، چه به دلیل بیماری خوش خیم یا بدخیم ، در صورت برطرف شدن هر دو تخمدان ، یائسگی زودرس ایجاد می کند. جراحی برای برداشتن رحم منجر به یائسگی می شود به این معنی که خونریزی قاعدگی رخ نمی دهد. در این حالت تخمدان ها به تولید هورمون ادامه می دهند.

سایر علل نادر که منجر به یائسگی زودرس می شود شامل داروها ، بیماریهای مزمن ، تومورهای هیپوفیز و هیپوتالاموس ، اختلالات روانپزشکی و سایر شرایط نسبتاً نادر یا نامشخص است.

علائم یائسگی زودرس چیست؟

علائم یائسگی زودرس معمولاً مشابه مواردی است که زنان تحت یائسگی طبیعی تجربه می کنند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• دوره های نامنظم یا از دست رفته
  • دوره هایی که از حد معمول سنگین تر یا سبک تر هستند
  • گرگرفتگی (احساس ناگهانی گرما که در قسمت فوقانی بدن پخش می شود)
  • این علائم نشانه این است که تخمدان ها استروژن کمتری تولید می کنند.
  • در کنار علائم فوق ، ممکن است برخی از خانمها تجربه کنند:
  • خشکی واژن (مهبل ممکن است نازک تر و انعطاف پذیر تر باشد)
  • تحریک پذیری مثانه و بدتر شدن از دست دادن کنترل مثانه (بی اختیاری)
  • تغییرات عاطفی (تحریک پذیری ، نوسانات خلقی ، افسردگی خفیف)
  • خشکی پوست ، چشم ها یا دهان
  • بی خوابی
  • کاهش میل جنسی

علاوه بر علائم ذکر شده در بالا ، اگر زیر 40 سال سن دارید و هر یک از شرایط زیر را تجربه کرده اید ، باید پزشک خود را برای تشخیص اینکه آیا شما یائسگی زودرس را پشت سر می گذارید ، مراجعه کنید:

• شما تحت شیمی درمانی یا پرتونگاری قرار گرفته اید
  • شما یا یکی از اعضای خانواده یک اختلال خود ایمنی مانند کم کاری تیروئید ، بیماری گریوز یا لوپوس دارید
  • شما بیش از یک سال تلاش کرده اید که باردار شوید
  • مادر یا خواهر شما یائسگی زودرس را تجربه کرده اند

یائسگی زودرس چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص یائسگی زودرس ، پزشک شما به احتمال زیاد یک معاینه جسمی را انجام داده و برای رد شرایط دیگر مانند بارداری و بیماری تیروئید ، خون را ترسیم می کند. او همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای اندازه گیری میزان استرادیول شما انجام دهد. سطح پایین استرادیول ، نوعی استروژن ، می تواند نشانگر عدم موفقیت تخمدانهای شما باشد. هنگامی که سطح استرادیول کمتر از 30 باشد ، ممکن است نشان دهد که شما در یائسگی هستید.

با این حال ، مهمترین آزمایش مورد استفاده برای تشخیص یائسگی زودرس ، آزمایش خون است که هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) را اندازه گیری می کند. FSH باعث می شود تخمدان های شما استروژن تولید کنند. هنگامی که تخمدانهای شما تولید استروژن را کاهش می دهد ، سطح FSH شما افزایش می یابد. هنگامی که سطح FSH شما از 40 mIU / میلی لیتر بالا می رود ، معمولاً نشان می دهد که در یائسگی هستید.

آیا موارد بهداشتی دیگری وجود دارد که در یائسگی زودرس بر زنان تأثیر می گذارد؟

مانند همه زنان یائسگی ، زنان در یائسگی زودرس سطح استروژن را کاهش می دهند زیرا تخمدان ها بیشتر تولید این هورمون را متوقف می کنند. مقادیر پایین استروژن می تواند منجر به تغییر در سلامت کلی خانم شود و ممکن است خطر ابتلا به برخی شرایط پزشکی مانند پوکی استخوان را افزایش دهد. سایر خطرات سلامتی مرتبط با از بین رفتن استروژن شامل افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و تخمدان ، بیماری پریودنتال (لثه) ، ریزش دندان و تشکیل آب مروارید است.

با این حال ، در مقایسه با زنانی که یائسگی طبیعی را پشت سر می گذارند ، زنان تحت یائسگی زودرس بخش بیشتری از زندگی خود را بدون مزایای محافظت از استروژن خود می گذرانند. این مسئله آنها را در معرض خطر حتی بیشتر برای مشکلات سلامتی مربوط به یائسگی قرار می دهد.

یائسگی زودرس چگونه درمان می شود؟

علائم و خطرات سلامتی یائسگی زودرس ، و همچنین مشکلات عاطفی که ممکن است ناشی از آن باشد ، با روشهایی مشابه با روشهای یائسگی طبیعی قابل مدیریت است. زنانی که با ناباروری سروکار دارند یائسگی زودرس ایجاد می شود ممکن است بخواهند در مورد گزینه های خود با پزشک خود یا با یک متخصص تولید مثل صحبت کنند.

آیا یائسگی زودرس قابل برگشت است؟

نه همیشه. پس از شروع یائسگی ، بعید به نظر می رسد که معکوس شود.

تعریف و واقعیتهای یائسگی زودرس (زودرس)

هنگامی که یائسگی قبل از 40 سالگی رخ می دهد ، به آن یائسگی زودرس گفته می شود.

یکی از دلایل پزشکی یائسگی زودرس نارسایی زودرس تخمدان است.

سایر دلایل یائسگی زودرس شامل آسیب به تخمدان ها با استفاده از شیمی درمانی و / یا پرتودرمانی یا برداشتن جراحی تخمدان ها است.

علائم یائسگی زودرس شامل نوسانات خلقی ، خشکی واژن ، تغییرات شناختی ، گرگرفتگی ، کاهش در رانندگی جنسی و اختلالات خواب است. علائم همان علائم یائسگی است که بعدا در زندگی رخ می دهد.

آزمایشات تشخیصی می توانند سطح بالایی از هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و سطح پایین استرادیول را نشان دهند.

درمانی وجود ندارد که بتواند یائسگی زودرس را معکوس یا جلوگیری کند.

هورمون درمانی و سایر روشهای درمانی برای کمک به تسکین علائم یائسگی زودرس وجود دارد.

عوارض یائسگی زودرس شامل ناباروری و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان است.

عوامل خطر یائسگی زودرس

نارسایی زودرس تخمدان تقریباً از هر 1000 زن در سنین 15 تا 29 سال و حدود 1 از هر 100 زن 30 تا 39 ساله را درگیر می کند. عفونت ، اختلالات هورمونی و اختلالات خوردن. خطر ابتلا به نارسایی زودرس تخمدان در زنانی که با این بیماری بستگی دارند افزایش می یابد.

زنانی که در معرض یائسگی ناشی از جراحی یا تحت درمان قرار دارند ، افرادی هستند که تحت درمان سرطان یا سایر شرایطی هستند که نیاز به برداشتن جراحی از اندامهای زن دارند.

علائم و نشانه های یائسگی زودرس

علائم یائسگی زودرس علائم یائسگی معمولی است. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

• نوسانات خلقی
  • خشکی واژن
  • تغییر در شناخت و حافظه
  • گرگرفتگی
  • میل به رابطه جنسی کاهش یافته است
  • اختلالات خواب
  • افزایش وزن
  • عرق شب
  • درد واژن هنگام مقاربت
  • دوره های نامنظم معمولاً قبل از یائسگی است و می تواند سالها قبل از قطع شدن دوره شروع شود.

یائسگی زودرس چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش های خاصی برای تعیین عدم وجود دوره قاعدگی لازم نیست ، اما گاهی اوقات زنان شروع به علائم یائسگی و دوره های نامنظم می کنند. در آن مرحله ، آنها ممکن است مورد آزمایش قرار بگیرند تا عملکرد تخمدان آنها مشخص شود. به عنوان مثال ، آزمایشاتی ممکن است برای رد حاملگی یا سایر دلایل قاعدگی از دست رفته ، مانند برخی بیماری های تیروئید انجام شود. سطح هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) اغلب در خون اندازه گیری می شود تا زن در نزدیکی یائسگی باشد و وضعیت عملکردی تخمدان های خود را مشخص کند. FSH تخمدان ها را به تولید استروژن تحریک می کند ، بنابراین با افت سطح استروژن سطح این هورمون افزایش می یابد. سطح FSH که بالاتر از 40 mIU / ml است ، تشخیصی یائسگی محسوب می شود. سطح هورمونهای تخمدان مانند استرادیول نیز ممکن است اندازه گیری شود ، زیرا سطح پایین (سطوح کمتر از 32 pg / ml) نشان دهنده یائسگی است.

درمان هایی برای رفع علائم و نشانه ها

درمانی وجود ندارد که بتواند یائسگی زودرس را معکوس یا جلوگیری کند. با این حال ، زنانی که به یائسگی رسیده اند گزینه های درمانی دارند که می تواند به کنترل علائم ناخوشایند کمک کند.

انواع درمان های تسکین علائم عبارتند از:

هورمون درمانی: هورمون درمانی (HT یا استروژن درمانی ، ET) به اشکال مختلف از جمله قرص ، لکه ها ، اسپری های ترانس درمال یا ژل ها یا کرم ها موجود است. درمان هورمونی موضعی نیز برای استفاده داخل دهان در دسترس است. HT / ET موثرترین روش برای کنترل علائم مانند گرگرفتگی و خشکی واژن است. از آنجا که HT / ET با برخی از خطرات سلامتی (سکته قلبی ، سکته مغزی و سرطان پستان) همراه بوده است ، متخصصان توصیه می کنند کمترین دوز موثر هورمون درمانی را در کمترین زمان لازم برای کنترل علائم مصرف کنند.

قرص های ضدبارداری خوراکی نوعی از HT است که بعضی اوقات برای کمک به تسکین علائم یائسگی استفاده می شود.

داروهای ضد افسردگی: به نظر می رسد که مهارکننده های انتخاب مجدد سروتونین (SSRI) و داروهای مرتبط با آن در کنترل علائم گرگرفتگی تا 60٪ از خانم ها مؤثر هستند.

ژل ، کرم و روان کننده های واژن غیر هورمونی می توانند به جلوگیری از علائم خشکی واژن کمک کنند.

فن آوری های تولید مثل کمکی: در موارد منتخب ، ممکن است بارداری با استفاده از تخم های اهدا کننده در زنان یائسگی زودرس انجام شود.

عوارض یائسگی زودرس چیست؟

زنان مبتلا به یائسگی زودرس در صورت تمایل به بارداری با چالش های ناباروری روبرو می شوند. این می تواند با احساس پریشانی و افسردگی همراه باشد.

همچنین در زنان با میزان استروژن پایین خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش یافته است. زنان مبتلا به یائسگی زودرس مدت زمان طولانی تری از کاهش تولید استروژن دارند و این به نوبه خود خطر ابتلا به تراکم استخوان کم را افزایش می دهد. این خطر ممکن است با مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D ، مصرف مقدار زیادی کلسیم در رژیم غذایی و انجام ورزش های سنگین جبران شود.

چشم انداز یک زن در یائسگی زودرس چیست؟

پیش آگهی زنان مبتلا به یائسگی زودرس با شرایط و علت بیماری مرتبط است. اگر یائسگی زودرس به دلیل جراحی یا معالجه سرطان رخ دهد ، پیش آگهی مربوط به دلایل اساسی این درمان ها است. همانطور که در بالا گفته شد ، زنان با نارسایی زودرس تخمدان به دلایل نامشخص ممکن است در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار گیرند. این زنان ممکن است در اواخر زندگی نیز مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشند ، اگرچه این خطر کاملاً مطالعه نشده است.

سایر مطالب دکتر رمضانی تهرانی