دکتر فهیمه رمضانی / بیماری های زنان / سرطان دهانه رحم؛ همه چیز درباره سرطان رایج در زنان

سرطان دهانه رحم؛ همه چیز درباره سرطان رایج در زنان

دستگاه تناسلی زنان شامل لوله های رحم، تخمدان ها، رحم، دهانه رحم، واژن و مجرای تناسلی است. شکل زیر،  قسمت های مختلف دستگاه تولید مثل زن را نشان می دهد:

هنگامی که در دهانه رحم سلولها بیش از حد و به طور غیر قابل کنترل، تکثیر می شوند موجب می شود توده های سلولی شکل بگیرد که سرطان رحم را ایجاد می کنند. در واقع سرطان دهانه رحم یک تومور بدخیم است که از سلولهای دهانه رحم شروع می شود. این نوع سرطان در مراحل اولیه قابل درمان است.

همه زنان در معرض خطر سرطان دهانه رحم هستند، البته در زنان بالای 30 سال بیشتر رخ می دهد. عامل اصلی سرطان دهانه رحم، عفونت طولانی مدت با انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی است. HPV، ویروس رایج است که در طی رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. حداقل نیمی از افراد در مقطعی از زندگی، به HPV مبتلا می شوند اما تعداد کمی از زنان به سرطان دهانه رحم دچار می شوند.

شایع ترین علل سرطان دهانه رحم عبارتند از:

• سیستم ایمنی ضعیف بدن
  • عدم مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی
  • اضافه وزن
  • استفاده از قرص های ضدبارداری

آزمایش های غربالگری و واکسن HPV، می توانند به جلوگیری از سرطان دهانه رحم کمک می کنند.

علائم

سرطان دهانه رحم، زمانی خود را نشان می دهد که تومور رشد کند و سایر اندام ها را درگیر کند؛ در چنین حالتی علائم زیر دیده می شود:

به سختی ادرار کردن

مشاهده خون در ادرار

یبوست

مشاهده خون در مدفوع

تورم در پاها

احساس درد در ناحیه لگن و کمر

کاهش وزن

تنگی نفس

احساس خستگی شدید و ضعف

از دست دادن اشتها

رایج ترین علائم سرطان دهانه رحم عبارتند از:

خونریزی غیرطبیعی واژینال

ترشحات بد بوی واژینال

خونریزی واژن در بین دوره های قاعدگی

احساس درد و مشاهده خونریزی در حین مقاربت

زنان مبتلا که فعالیت جنسی ندارند و سرطان در مراحل اولیه خود باشد و پیشرفت نکرده باشد ممکن است علائم فوق را نداشته باشند.

برای کاهش خطر سرطان دهانه رحم، چه کاری می توان کرد؟

مهم ترین کاری که می توانید برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم انجام دهید، انجام مرتب آزمایش های غربالگری منظم بعد از 21 سالگی است.

موارد زیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم می تواند کمک کننده باشد:

• سیگار نکشید
  • در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید

روش های تشخیص سرطان دهانه رحم

انجام درمان مناسب مبتنی بر تشخیص شدت پیشرفت سرطان است. پزشک متخصص با یکی از روش های زیر بیمار را مورد آزمایش قرار می دهد:

پاپ اسمیر

یکی از بهترین روش های تشخیص سرطان دهانه رحم، پاپ اسمیر است. هر چند این آزمایش به عنوان یک روش تشخیصی برای انواع خاصی از عفونت های ویروسی نیز  به کار می رود. برای انجام این آزمایش سلول های دهانه رحم به آرامی  جهت بررسی سلول های سرطانی، غیر سرطانی و پاپیلوم انسانی (HPV ) برداشته می شود.

معاینه دهانه رحم

پزشک با استفاده از کولپوسکوپ دهانه رحم را بررسی معاینه میکند.  با کولپوسکوپ، پزشک می تواند نواحی داخل واژن را بهتر ببیند. بسیاری از ضایعات پیش سرطانی از طریق معاینه قابل تشخیص هستند. کولپوسکوپ از روش‌های بدون خطر و عوارض است.

بیوپسی (برداشتن نمونه بافتی)

در این روش قسمتی از بافت دهانه رحم برای پیدا کردن سلول های سرطانی جدا می شود. بیوپسی ممکن است با بی حسی موضعی در مطب پزشک انجام شود. برداشتن نمونه بافتی ممکن است منجر به کمی خونریزی و ترشح شود که طبیعی است و جای نگرانی نیست. لازم به ذکر است بیوپسی تنها روش تشخیص قطعی کانسر در ناحیه رحم است.

نوع درمان در هر بیمار با توجه اندازه تومور و محل انتشار سرطان می تواند متفاوت باشد. روش های درمانی برای کانسر سرویکس عبارتند از:

جراحی: در افرادی که در مراحل اولیه بیماری هستند جراح اقدام به برداشتن بخشی از سرویکس، قسمتی از واژن و یا غدد لنفاوی لگن می کند. در صورت پیشرفت سرطان کل سرویکس و رحم برداشته می شود. بعد از برداشتن رحم قاعدگی قطع شده و زنان قدرت باروری خود را از دست می دهند.

رادیو تراپی: در این روش با استفاده از اشعه با انرژی بالا سلول های سرطانی از بین می روند. رادیوتراپی ممکن است بعد از جراحی برای کاهش احتمال بازگشت سرطان و کشتن سلول های سرطانی باقی ماند. هر چند اشعه درمانی درد ندارد ولی ممکن است عوارضی مانند تهوع، استفراغ و یا مشکلات ادراری به همراه داشته باشد.

شیمی درمانی: در شیمی درمانی از دارو برای جلوگیری از تقسیم و رشد سلول های سرطانی استفاه می شود. این داروها ممکن است به صورت تزریق از ورید و یا خوراکی باشند. مدت زمان شیمی درمانی توسط آنکولوژیست تعیین می­شود. طول درمان برای تمام بیماران یکسان نخواهد بود.

آیا زخم دهانه رحم همان سرطان دهانه رحم است؟

زخم دهانه رحم یک اصطلاح عامیانه است که  برای بیان کردن هرگونه تغییر شکل غیر طبیعی در  دهانه رحم به کار می رود. این ناحیه توسط پزشک و به کمک اسپکولوم (وسیله ای برای کنار زدن بافت ها برای دید بهتر پزشک) قابل مشاهده است. زخم دهانه رحم اکثرا با تشخیص زودهنگام و تکمیل دوره درمان برطرف می گردد.

در حالت کلی زخم دهانه رحم به دو دسته زیر تقسیم می شود:

زخم دهانه رحم خفیف: شکل و اندازه سلول های دهانه رحم دچار کمی تغییرات شده است. این نوع زخم غالبا بدون تداخل دارویی به مرور زمان بهبود می‌ یابد.

زخم دهانه رحم شدید: سلول های پیش سرطانی در تعداد  قابل توجهی در دهانه رحم مشاهده می­شود. هرچند وجود سلول های پیش سرطانی نیز دلیل حتمی بر وجود سرطان نیست. اما در صورتی که این بیماری توسط پزشک متخصص درمان نشود در طی چند سال زخم دهانه رحم می تواند به سرطان رحم تبدیل شود.

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم چه می توان کرد؟

یکی از مهم ترین روش هایی که برای تشخیص زود هنگام این بیماری انجام می­شود پاپ اسمیر است. متاسفانه برخی از خانم ها به دلیل ترس یا نداشتن وقت از انجام این کار غافل می­شوند. انجام آزمایش سالیانه پاپ اسمیر از سن 21 تا 65 سالگی ضرورت دارد.  همچنین  یکی از عوامل شایع  ایجاد سرطان سرویکس ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است و امکان بررسی ویروس اچ پی وی در نمونه پاپ اسمیر انجام شده در محیط مایع وجود دارد.

پنج × چهار =