زگیل تناسلی ، عفونت مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد و از طریق رابطه جنسی واژنی، مقعدی و یا دهانی منتقل می شود.

زگیل تناسلی  برآمدگی های کوچکی هستند که بر روی ناحیه تناسلی ظاهر می شوند. با این که درمانی برای HPV وجود ندارد، اما زگیل های تناسلی از سوی پزشک درمان می شوند، این بیماری در خانم ها شایع تر از آقایان می باشد.

راه های انتقال زگیل تناسلی

تقریبا این گونه می توان گفت که ویروس HPV عامل بروز این زگیل ها است.

این بیماری از طریق تماس پوستی مستقیم در طول رابطه واژنی و یا مقعدی به فرد سالم منتقل می شود. HPV حتی در مواردی که فرد هیچ گونه علائمی از عفونت نیز ندارد، می تواند منتقل شود. در کل، راه های انتقال ویروس به صورت های زیر می باشد:

اگر دچار علائم غیر طبیعی شبیه به علائم بیماری های مقاربت جنسی هستید، بهتر است به خانم دکتر رمضانی تهرانی جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. خانم دکتر می توانند به شما کمک کنند که متوجه شوید آیا این علائم ناشی از بیماری های مقاربت جنسی هستند یا خیر. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت معاینه با شماره ۰۲۱۴۴۴۴۰۵۹۲ تماس حاصل فرمائید.
  • رابطه دهانی با فرد آلوده به HPV و یا مبتلا به زگیل تناسلی
  • رابطه دهانی با فردی که دارای زگیل است در دهان، لب و زبان می باشد
  • در طول زایمان از مادر به نوزاد

عواملی از قبیل:

• شرایط سنی، زیر سی سال
  • استعمال سیگار و دخانیات
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی

احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهند.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

برآمدگی های خوشه ای شکلی هستند که در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند. برخی از این زگیل ها به قدری کوچک هستند که با چشم دیده نمی شوند.

محل تشکیل زگیل تناسلی در خانم ها

• داخل واژن
  • بر روی ولو، دهانه واژن و یا کشاله ران
  • داخل و یا اطراف مقعد
  • بر روی لب، دهان، زبان و حلق

محل تشکیل زگیل تناسلی در آقایان

• بر روی آلت تناسلی
  • ران و کشاله ران
  • داخل و یا اطراف مقعد
  • بر روی زبان، دهان، لب و حلق

این بیماری می تواند با علائمی مانند خارش، سوزش و احساس ناراحتی همراه باشد.

چه مدت طول می کشد تا زگیل تناسلی ظاهر شود؟

این بیماری تناسلی معمولا چند ماه بعد از برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده ظاهر می شود. گاها ممکن است این زگیل چند روز یا چند هفته بعد بر روی ناحیه تناسلی مشخص شود. این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است فردی با ویروس HPV آلوده شده باشد، اما هرگز مبتلا به زگیل تناسلی نشود.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

جهت تشخیص بیماری تناسلی، پزشک به بررسی علائم و نشانه ها و شرایط جسمانی و سلامتی بیمار می پردازد. مواردی مانند زمان برقراری رابطه جنسی، نوع رابطه و استفاده و یا عدم استفاده از کاندوم نیز باید بررسی شود.

در خانم ها معاینات لگنی نیز انجام می شود. پاپ اسمیر نیز از دیگر تست های تشخیص زگیل تناسلی در خانم هاست.

راه های درمانی

درمانی برای HPV وجود ندارد، اما می توان زگیل ها را برداشت. در چنین شرایطی، درمان و داروهای خاصی از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

معمولا درمان با توجه به موارد زیر از سوی پزشک تعیین می شود:

• محل تشکیل زگیل
  • تعداد زگیل ها
  • ظاهر زگیل

ممکن است جهت درمان و در مطب پزشک، مواد شیمیایی بر روی زگیل زده شود و یا کرم هایی برای استفاده در منزل تجویز گردد.

دیگر روش های درمانی عبارتند از:

• سوزاندن زگیل ها
  • لیزر و تخریب زگیل ها
  • فریز کردن زگیل ها
  • بریدن زگیل ها

نکته ای که مجدد باید به آن اشاره کنیم این است که روش های درمانی گفته شده، به درمان ویروس HPV کمک نمی کنند.

زگیل تناسلی تبدیل به سرطان نمی شود، اما در صورتی که اقدامی نسبت به درمان صورت نگیرد، شاهد رشد و بیشتر شدن زگیل ها خواهیم بود.

حتی این احتمال وجود دارد که بعد از درمان، فرد بتواند این ویروس را به دیگران منتقل کند. مدت زمان واگیر این ویروس بعد از ابتلا به طور قطعی مشخص نیست.

چگونه زگیل بر روی بارداری تاثیر می گذارد؟

در صورتی که نسبت به درمان زگیل تناسلی اقدام شود، مشکلی برای باروری ایجاد نخواهد شد. به همین خاطر، خانم هایی که خودشان و یا شریک جنسی شان سابقه زگیل تناسلی داشته اند باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

زگیل تناسلی در طول بارداری می تواند مشکلات زیر را در پی داشته باشد:

• خونریزی و بزرگ شدن زگیل، به دلیل تغییرات هورمونی بدن در طول دوران بارداری
  • مسدود شدن کانال زایمان. که در چنین شرایطی، زایمان سزارین در نظر گرفته خواهد شد
  • احتمال بالای ابتلای نوزاد به انواعی از HPV که سیستم تنفسی را درگیر می کنند

راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری تناسلی

یکی از موثرترین روش های پیشگیری، رعایت موارد زیر هنگام برقراری رابطه جنسی می باشد:

• دریافت واکسن HPV. این واکسن از انواعی از HPV که باعث زگیل می شوند، پیشگیری می کند.
  • استفاده از کاندوم. یکی از موثرترین روش های پیشگیری، استفاده از کاندوم در رابطه جنسی است. کاندوم باید قبل از تماس آلت تناسلی با واژن، مقعد و یا دهان استفاده شود. نکته این است که ویرس HPV می تواند نواحی که توسط کاندوم پوشیده نشده اند را نیز آلوده کند.
  • انجام تست و اطمینان از عدم ابتلا به بیماری های مقاربتی
  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی
  • کنترل میزان مصرف مشروبات الکلی

زمانی که موارد بالا با هم رعایت شوند، از عدم ابتلا به زگیل تناسلی اطمینان حاصل خواهد شد.

خانم مبتلا به زگیل تناسلی می تواند رابطه جنسی داشته باشد، اما باید این موضوع را با شریک جنسی خود در میان بگذارد.

• این بیماری مقاربتی و تناسلی کاملا واگیردار است.
  • این زگیل ها توسط ویروسی به نام پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود و پوست را درگیر می کند.
  • برقراری رابطه جنسی محافظت نشده، یکی از مهم ترین ریسک فاکتورهای انتقال ویروس می باشد.
  • در برخی موارد، زگیل تناسلی به خوبی به درمان های موضعی پاسخ می دهد.

این بیماری خطرناک نیست، اما می تواند نشانه ای باشد از وجود ویروس HPV و برخی انواع این ویروس منجر به بروز سرطان می شوند.

برداشت زگیل از انتقال ویروس پیشگیری می کند، اما احتمال بازگشت مجدد بعد از انجام اقدامات درمانی نیز وجود دارد.

سایر مقالات