دکتر فهیمه رمضانی / ناباروری / علل و درمان ناباروری

علل و درمان ناباروری

علل و درمان ناباروری از دیرباز تاکنون از سوی خانواده هایی که تلاششان برای داشتن فرزند ناکام بوده، مورد توجه قرار گرفته است. به طور متوسط حدود هشت الی هجده درصد از زوج ها  دچار مشکل ناباروری هستند، مشکلات ناباروری در حدود چهل درصد مواقع از سوی مرد بوجود می آید و به همان نسبت نیز ممکن است از سوی زن پیش بیاید؛ که در حدود ده درصد مواقع نیز مشکل ناباروری از سوی هر نفر است.

البته در مورد ده درصد از زوج ها ریشه ناباروری آن ها ناشناخته است.

این به آن معنی است که برطبق آزمایشات از سوی مرد و زن مشکلی برای بارداری وجود ندارد اما به دلایلی ناشناخته بارداری اتفاق نمی افتد، پیشرفت های علمی عصر حاضر موجب شده اکثریت زوج هایی که با مشکل ناباروری مواجه هستند بتوانند فرزند دار شوند.

ناباروری چیست؟

ناباروری عبارت است از بی حاصل بودن تلاش یک زوج برای داشتن فرزند پس از داشتن یک سال رابطه جنسی مداوم و بدون استفاده از روش های جلوگیری، البته در صورتی که زن بالای سی وپنج سال سن داشته باشد این زمان به مدت شش ماه کمتر تغییر پیدا می کند.

علائم اولیه ناباروری

علائم اولیه ناباروری در زنان و مردان متفاوت است و تنها عامل مشترکی که در بین زن و مرد موجب کاهش توانایی باروری می شود، افزایش سن در آنها است و غیر از این مشکلی برای تمایز قائل شدن نمی باشد.

• علائم اولیه ناباروری در زنان

از جمله علائم اولیه ناباروری در زنان می توان به داشتن سندروم تخمدان پلی کیستیک، داشتن اختلالات شدید در قاعدگی، کم و یا زیاد بودن بیش از اندازه میزان خونریزی در دوران قاعدگی اشاره کرد. البته هیچکدام از این عوامل به طور قطع نشان دهنده، ناباروری نمی توانند باشند، ولی در صورت مشاهده هرکدام از این عوامل باید سریعا به پزشک مراجعه کرد و اقدامات اولیه تشخیص و درمان را انجام داد. اما نیاز به نگرانی نیست چرا که تمامی این عوامل با بهره گیری از پیشرفته ترین روش های درمان ناباروری به راحتی قابل درمان هستند و نباید باعث ایجاد نگرانی شود.

• علائم اولیه ناباروری در مردان

از جمله علائم اولیه ناباروری در مردان می توان به ابتلا به چاقی یا لاغری مفرط، داشتن برخی از بیماری ها مانند کم کاری تیروئید، دیابت، داشتن اعتیاد به دخانیات و الکل، و قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی اشاره کرد. حتی قرار گرفتن در گرمای بیش از حد نیز می تواند بر روی تعداد، شکل و حرکت اسپرم تاثیر بگذارد.

علائم نازایی قبل از ازدواج

علیرغم رایج بودن مشکل ناباروری بسیاری از زوج ها پیش از ازدواج و یا اقدام برای باردار شدن هیچ گونه علائمی ندارند، اما علل اصلی ناباروری پس از تلاش زوج ها برای باردار نشدن چیست؟ همانطور که علائم ناباروری در مردان و زنان متفات است، علل ناباروری نیز در بین آن ها متفاوت است.

علائم نازایی قبل از ازدواج

دلایل ناباروری مردان

عمده دلایل ناباروری در مردان یا به مایع منی واسپرم ربط دارد یا به بیماری های خاص و مشکلات ژنتیکی در آنها مربوط می شود.

مشکل ناباروری در مردان به علت منی و اسپرم

مایع منی در بدن مردان شامل دو بخش اسپرم و منی می شود، غدد جنسی مایع را ترشح می کنند و اسپرم در بیضه ها ساخته می شود. مایع منی هنگام انزال به جهش اسپرم به سمت تخمک می کند اما اگر تعداد و تحرک کم باشد و یا شکل اسپرم ها غیرطبیعی باشد اختلالاتی در زمینه بارورسازی بوجود خواهد آمد.

مشکل ناباروری در مردان به علت بیماری

وجود عفونت یا سرطان در بیضه ها و نیز گرم شدن بیش از حد آن ها به مدت طولانی از جمله دیگر علل ناباروری در مردان است، در مورد ربط گرم شدن بیش از حد بیضه ها و ناباروری در مردان می توان گفت عدم نزول بیضه، واریکوسل، یا عروق واریسی در اسکروتوم، استفاده از سونا یا وان های داغ، پوشیدن لباس های تنگ و کار کردن در محیط های داغ ممکن است باعث ناباروری در مردان شود و تاثیر آن بیشتر از آن چیزی است که می توان تصور کرد.

مشکل ناباروری در مردان به علت اختلالات انزال یا اختلالات هورمونی

در صورت بسته بودن مجاری انزال، ممکن است منی به اشتباه در مثانه تخلیه شود و امر بارداری را با مشکل مواجه کند. کوچک بودن غیرطبیعی غدهای جنسی در مردان باعث کاهش سطح تستسترون و درنتیجه ناباروری شود.

مشکل ناباروری در مردان به علت وجود مشکل در فاکتورهای ژنتیکی

به طور عمومی مردان دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y هستند، وجود یک کرومزوم Y و دو کروموزم X در برخی از مردان از جمله علل ناباروری در مردان به حساب می آید. چرا که باعث می شود میزان تستسترون و اسپرم به شدت کاهش یابد.

دلایل ناباروری مردان

علل ناباروری و نازایی زنان

عوامل نازایی زنان به دو دسته عوامل بیرونی و درونی تقسیم می شود.

عوامل بیرونی ناباروری در زنان

• مصرف سیگار
  • نوشیدن الکل
  • انجام ورزش بیش از حد یا تحرک و عدم انجام حرکات ورزشی
  • کمبود فولیک اسید و آهن، روی و B12
  • قرارگرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی
  • استرس های شدید روحی از جمله رایج ترین دلایل نازایی و ناباروری در زنان است.

عوامل درونی ناباروری در زنان

• نارسایی زودرس تخمدان در سن چهل سالگی
  • اختلالات تخمک گذاری
  • کیفیت کم تخمک ها
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • سندروم تحریک بیش از حد تخمدان
  • اختلال تیروئید
  • چاقی مفرط و بالا بودن میزان کلسترول
  • وجود مشکل در رحم و یا لوله های فالوپ
  • بارداری های خارج از رحم

پس از مشخص شدن علل ناباروری برخی از سوالات ذهن افرادی را که با این مشکل درگیر هستند را به خود مشغول خواهد ساخت.

• درمان سریع نازایی و پیشرفته ترین روش درمان ناباروری چیست؟
• برای درمان نازایی چه بخوریم؟

1. برای درمان ناباروری و نازایی، در گام اول، یافتن یک پزشک خوب و مراجعه به آن برای تشخیص علت علمی و اصلی ناباروری بسیار حائز اهمیت است.
  2. هر چند که پرهیز از مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل، داشتن رژیم تغذیه ای مناسب که تمامی نیازهای بدن را به طور کامل رفع کند و نیز انجام به اندازه و روتین حرکات ورزشی و حفظ آرامش و دوری از استرس، تاثیر به سزایی در جلوگیری از ناباروری و نازایی دارد.
  3. اما موثرترین گام در درمان ناباروری، شناسایی صحیح علل ناباروری است که انجام این مهم تنها از طریق پزشک متخصص امکانپذیر است.

علل ناباروری زنان

برای درمان نازایی چه بخوریم؟

برای درمان نازایی در ادامه با ما همراه باشید.

• پروتئین بدن از طریق مصرف برخی از مواد غذایی مانند، لبنیات، گوشت، نارگیل، حبوبات، گردو، بادام و … تامین کنیم.
• مصرف به اندازه مواد قندی چپ گرا، مانند خرما، توت خشک، مویز، انجیر و عسل تاثیر به سزایی در جلوگیری از مشکلات باروری دارد.
• چربی مورد نیاز بدن بهتر است از طریق مصرف به اندازه موادی که چربی مضر ندارند، تامین شود. مانند سویا و تخم کتان و روغن زیتون و کنجد
• روغن زیتون به دلیل دارا بودن امگا 3 و حالت اسیدی مفیدترین روغن برای زنان محسوب می شود.
• آهن موجود در روغن های گیایی به عروق و روده ها نفوذ نخواهد کرد و به همین سبب باعث پاکسازی عروق خونی زنان می شود.
• تامین انواع ویتامین B و C و E از طریق مصرف میوه جات و سبزی جات؛ سبزیجات دارای رنگ تیره مانند جعفری و اسفناج نقش کلیدی در تامین مواد مغذی بدن زنان دارند.
• مصرف موز، خرما، در کنار این سبزیجات به جذب بیشتر ویتامین ها و املاح معدنی کمک خواهد کرد.

درمان ناباروری از طریق طب سنتی

• مصرف دم کرده آویشن، پینه کوهی و تخم زیتون، با نبات نیزبه عنوان یکی از روش های طب سنتی در درمان ناباروری زنان مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان نازایی و ناباروری در زنان

با توجه به علل ناباروری، روش درمان آن متفاوت خواهد بود. مثلا در برخی از موارد ممکن است پزشک تشخیص دهد درمان از طریق مصرف دارو به طور کامل انجام خواهد شد؛ ولی در برخی از موارد برای درمان سریع نازایی، شاید نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

درمان نازایی از طریق مصرف دارو

داروهایی که به منظور درمان ناباروری زنان از سوی پزشک تجویز می شوند، عموما ذخیره تخمک را از طریق تحریک تخمک افزایش می دهند.
البته ممکن است عوارضی از جمله چندقلوزایی، تومور تخمدان و یا سندروم تحریک بیش از حد تخمدان را در پی داشته باشند، که از طریق گرفتن از مشورت پزشک حاذق، تاحدودی قابل کنترل هستند.

درمان ناباروری و نازایی زنان از طریق عمل جراحی

در موارد اندکی برای درمان نازایی زنان ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد. عمل های جراحی که باعث درمان ناباروری خواهند شد، به دو دسته لاپاراسکوپی یا هستروسکوپی و جراحی لوله فالوپ تقسیم می شوند. اینکه برای درمان نازایی کدام روش مورد استفاده قرار بگیرد به تشخیص پزشک بستگی دارد.

درمان قطعی ناباروری مردان

پس از تشخیص علت نابارور بودن مرد توسط پزشک معالج، روش مناسب برای درمان انتخاب خواهد شد. در برخی از موارد ممکن است درمان ناباروری از طریق دارو انجام شود. در این حالت، با توجه به علت ناباروری آمپول ها وقرص هایی برای بیمار تجویز خواهد شد که منجر به تحریک تولید هورمون، بهبود تولید منی، تحریک جریان خون و افزایش میل جنسی می شود.

برای درمان ناباروری هیچ گاه خودسرانه به مصرف دارو نپردازید چرا که ممکن است عوارض جبران ناپذیر و خطرناکی داشته باشد.

اما اگر روش های درمان دارویی جوابگو نباشد ممکن است پزشک معالج راه حل هایی دیگر را برای درمان مشکل ناباروری مردان به کار بگیرد؛از جمله:

• تلقیح داخل رحمی؛ به این صورت که پزشک معالج, اسپرم مرد را با کمک لوله وارد رحم زن خواهد کرد. تلقیح داخل رحمی IUI نیز نامیده می شود.
• IVF یا لقاح بیرون از رحم، تخمک زن در وسیله ای به نام پتری دیش به اسپرم رسانده می شود.
• ICSI یا تزریق اسپرم درون سیتوپلاسم که در صورت شدید بودن میزان ناباروری در مردان این روش به کار گرفته خواهد شد.
• عمل جراحی وازواپیدیدیموستومی که در آن جراح، رگ های متورم را می برد و بالای رگ را مسدود می کند. این روش برای درمان واریکوسل انجام می شود.
دکتر فهیمه رمضانی تهرانی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای مدرک فلوشیپ تخصصی باروری از دانشگاه هاروارد امریکا می باشد که آمادگی ارائه تمامی خدمات تشخیص علل ناباروری و درمان قطعی آن را با استفاده از پیشرفته ترین متد روز دنیا دارد.
با توجه به علم به روز و تجربه و تخصص ایشان در زمینه شناسایی علل ناباروری و درمان آن، مراجعین می توانند از رضایت خاطر و حفظ سلامت خود، اطمینان خاطر حاصل کنند و دیگر ناباروری را معضل و دغدغه زندگی شان تلقی ننمایند. چون در اکثر موارد دکتر فهیمه رمضانی تهرانی موفق به درمان بیماران خود می شوند.

14 + چهارده =