دکتر فهیمه رمضانی / خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن چیست؟ برقراری رابطه جنسی با همسرتان سخت و دردناک شده است؟ احساس می کنید واژنتان مثل سابق تولید ترشح نمی کند؟ این دقیقا یکی از همان بیماری شایع در میان عده ایی از خانم ها است که مستقیم با کیفیت رابطه جنسی آنها و بروز مشکلاتی از این قبیل تاثیر می گذارد، برای شناخت بیشتر این بیماری زنانه و راه حل های درمانی آن می توانید به بهترین متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

خشکی واژن (آتروفی واژن)

شاید تصور کنید که مشکلات این چنینی و خشکی واژن مربوط به زمان یائسگی و در سنین بالاتر باشد اما در اشتباه هستید و ممکن است این عارضه در خانم های سن پایین تر نیز اتفاق بیافتد، اما یکی از دلایلی که شما در زمان یائسگی دچار خشکی واژن می شوید مربوط به کم شدن هورمون های زنانه و خشکی ناحیه تناسلی در قسمت واژینال و ولوا می باشد. در این بازه سنی اصلا نگران خشکی واژن نباشید کاملا طبیعی است اما اگر دچار مشکلات و پیامدهای دیگری از جانب آن شده اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با استفاده از داروهایی نظیر شیاف ها، کرم های واژینال تشکیل شده از هورمون ها و غیر هورمونی که پزشک تجویز می کند درمان شوید.

خشکی واژن چیست؟ خشکی واژن به معنای نازک شدن و ملتهب شدن دیواره واژن در اثر کمبود ترشح هورمون بخصوص هورمون استروژن می باشد، بطورکلی یک لایه نازک از رطوبت و ترشح دیواره واژن را می پوشاند که هنگام برقراری رابطه جنسی افزایش جریان خون ایجاد می شود و در نهایت ترشحات واژنی بیشتر و لغزندگی بوجود می آید. بسیاری از دلایل برای از بین بردن رطوبت واژن وجود دارد که با بروز آن منجر به خشک شدن واژن می شود.

علائم خشکی واژن

خشکی واژن در دو مرحله اتفاق می افتد که معمولا با مرحله اولیه و مرحله ثانویه شناخته شده است، این مراحل شامل :

مرحله اولیه خشکی واژن

– خارش و سوزش شدید
– خروج ترشحات از واژن
– سوزش در هنگام دفع ادرار
– درد و در مواقعی خونریزی در هنگام برقراری رابطه
– تنگ شدن واژن
– افزایش ابتلا عفونت
– عدم لذت در رابطه جنسی

مرحله دوم خشکی واژن

– عرق و گرگرفتگی شبانه
– بی خوابی های ممتد
– خستگی و بی حالی بیش از حد
– اختلال در حافظه
– تغییرات در خلق و خو
– جوش و دانه های پوست
– عفونت ادراری
– عفونت شدید مجاری تناسلی

علت خشکی واژن

خشکی واژن یکی از بیماری هایی است که هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی بیمار باید بررسی شود و بطورکلی شامل :

کاهش هورمون استروژن

شستشوی واژن با مایع شستشو مختلف باعث برهم خوردن PH طبیعی ناحیه تناسلی می شود و باعث بروز بیماری ها و عفونت در این ناحیه می شود که بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده است. اما در بعضی موارد استفاده از برخی داروهای آلرژی و سرماخوردگی که حاوی مواد ضد احتقان است باعث بروز این اتفاق می شود و در نهایت آسیب های جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشت بوجود می آورند با این حساب استفاده از هرگونه دارو بدون تجویز پزشک خطرناک است.

عوامل روحی

– دوش واژینال
– استفاده از روش های جلوگیری از بارداری

تشخیص خشکی واژن

با بروز یکسری از علائم های اولیه شما باید به پزشک مراجعه کنید، این علائم شامل : سوزش، خارش، درد در هنگام مقاربت و عدم ترشح واژن می باشد که نیاز به معاینه اولیه پزشک است و بعد از معاینه فیزیکی و صحبت با بیمار بررسی های لازم انجام می شود و پزشکتان باتوجه به نوع تشخیص خود برایتان داروهای مورد نیاز را تجویز می کند.

برخی از عوامل در بروز آتروفی واژن نقش دارد:

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن، بر گردش خون تاثیر می گذارد و جریان خون و اکسیژن، را به واژن و تخمدان کاهش می دهد.

بدون زایمان واژینال: محققان مشاهده کردند زنانی که هرگز زایمان طبیعی نداشتند نسبت به زنانی که زایمان واژینال یا طبیعی داشتند بیشتر دچار علائم آتروفی واژن می شوند.

بهتر است بدانید با داشتن فعالیت جنسی مرتب و منظم، می توانید از ابتلا به این بیماری، پیشگیری کنید. زیرا چنین چیزی باعث می شود جریان خون در بافت های واژن افزایش یابد و واژن کشش بیشتری داشته باشد.

عارضه آتروفی واژن، خطر ابتدا به موارد زیر را افزایش می دهد:

• با تغییر در تعادل اسیدی واژن، احتمال عفونت واژن را بیشتر می کند.
  • با بروز مشکلات ادراری، مسائلی مانند تکرر ادرار، سوزش ادرار و عفونت مثانه رخ می دهد. بعضی از زنان دچار بی اختیاری ادرار می شوند.

درمان آتروفی واژن

بسته به تشخیص پزشک، برای درمان بیماری، از روش های هورمونی و جایگزین های استروژنی استفاده می کند. اگر هر یک از روش های زیر موثر نبودند می توانید روش های دیگری استفاده کنید.

قرص استروژن واژینال: قرص بسیار کوچکی است توسط ابزاری به نام اپلیکاتور کوچک درون واژن قرار داده می شود.

کرم استروژن واژینال: این روش یکی از بهترین راه ها برای افزایش مقدار استروژن است و می توانید آن را به مدت یک ماه هر شب و سپس هر 2 شب یک بار از این کرم، به طور مستقیم برای ناحیه واژن استفاده می شود.

حلقه استروژن واژینال: حلقه ای انعطاف پذیر و با قطر 5 سانتی متری است که درون واژن جا سازی می شود و حاوی هورمون استروژن است و به طور روزانه میزان مشخصی استروژن آزاد می کند. استروژن آزاد شده جذب واژن و بافت های اطراف می شود.

ژل لوبریکانت: اگر سایر روش های هورمونی به دلایل مختلفی نتوانید استفاده کنید، ژل های لوبریکانت می تواند مفید باشد. این دسته از مواد می توانند درد و ناراحتی های ناشی از خشکی واژن در طول رابطه جنسی کاهش دهد. بهتر است بدانید مصرف بیش از حد و مداوم از ژل های لوبریکانت، سبب ناباروری می شود.

مرطوب کننده واژن: با استفاده از مرطوب کننده های واژن می توانید ناحیه واژن خودو را مرطوب نگه دارید. این کار را هر چند روز یکبار انجام دهید.

با این حال افرادی هستند که به دلیل داشتن مشکلات خاصی نمی توانند از روش های هورمونی استفاده کنند:

• خونریزی واژینال بدون علت
  • بیماری کبدی مزمن
  • سرطان سینه
  • سرطان رحم
  • بیماری های کیسه صفرا
  • سردردهای میگرنی

خشکی واژن می تواند یکی از علائم یائسگی زودرس و یا نزدیکی به دوران یائسگی باشد که گاهی در خانم های سنین کم هم بوجود می آید و باعث بروز مشکلاتی می شود که بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده هستند، برای درمان این بیماری ابتدا باید به پزشک متخصص در حوزه زنان مراجعه کنید و پس از تشخیص بیماری راه حل های درمانی به شما پیشنهاد می شود.

2 × یک =