دکتر فهیمه رمضانی / بیماری های زنان / اندومتریوز؛ علل، علائم و عوامل موثر بر ایجاد آن

اندومتریوز؛ علل، علائم و عوامل موثر بر ایجاد آن

اندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که بافتی مشابه پوشش رحم، در خارج از رحم رشد کند. حدود 10% زنان 20-40 ساله به این بیماری، مبتلا هستند.

اغلب اندومتریوز در قسمت های زیر یافت می شود:

تخمدان

لوله های فالوپ

سطح بیرونی رحم

جاهای دیگری  مانند واژن، دهانه رحم، روده ، مثانه یا راست روده نیز می تواند رشد کند. آندومتریوز به ندرت می تواند در سایر قسمت های بدن مثل ریه ها، مغز و پوست ظاهر شود.

علائم آندومتریوز چیست؟

علائم آندومتریوز شامل موارد زیر است:

درد: شایع ترین علامت این بیماری، درد است. زنان مبتلا به آندومتریوز ممکن است انواع مختلفی از درد را تجربه کنند. دردهایی شامل:

– قاعدگی های دردناک-دردهای مزمن و طولانی مدت در کمر و لگن

-درد عمیق در حین یا بعد از رابطه جنسی، این درد با دردی که برخی از افراد به هنگام دخول احساس می کنند متفاوت است

-درد در ناحیه روده

-درد شدید بهنگام دفع مدفوع یا ادرار در دوره های قاعدگی و حتی ممکن است در ادرار یا مدفوع خود خون مشاهده کنید

اختلالات قاعدگی:

خونریزی یا لکه بینی در بین دوره های قاعدگی

-خونریزی دوره ای از سایر اندام های درگیر در زمان قاعدگی از قبیل دفع مدفوع خونی، ادرار خونی، خونریزی از بینی و… به صورت دوره ای

چرا آندومتریوز باعث درد و مشکلات سلامتی می شود؟

با اینکه رشد آندومتریوز خوش خیم است ( سرطانی نیست) اما می تواند مشکلاتی را ایجاد کند:

آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که بافتی مانند پوشش داخلی رحم، خارج از رحم رشد کند. رشد آندومتریوز ممکن است به همان صورتی که پوشش داخلی رحم در هر ماه  – در دوره قاعدگی – انجام می دهد، باشد و موجب بروز درد و تورم می گردد. زیرا بافت آندومتریوز در منطقه ای رشد و خونریزی می کند که به راحتی نمی تواند از بدن خارج شود.

این مساله اگر ادامه پیدا کند مشکلاتی را ایجاد می کند مانند:

• ایجاد کیست از طریق مسدود شدن لوله های رحمی و تجمع خون در تخمدان ها
  • التهاب
  • بروز مشکلات ایجاد بافت اسکار و چسبندگی؛ بافت اسکار ممکن است باعث درد لگن شود و بارداری را سخت کند
  • درد و ناراحتی در روده و مثانه

آندومتریوز چقدر شایع است؟

آندومتریوز یک مشکل شایع سلامتی برای زنان است. محققان فکر می کنند حداقل 11٪ از زنان جهان، مبتلا به آندومتریوز هستند .

چه کسانی به آندومتریوز مبتلا می شوند؟

آندومتریوز می تواند در هر دختر یا زنی که دوره قاعدگی دارد اتفاق بیفتد، اما شیوع آن در خانم های 30 تا 40 ساله بیشتر است.

در صورت ابتلا به آندومتریوز احتمال دارد:

1. مبتلا به نازایی شوید
  2. دوره های قاعدگی با بیش از هفت روز را تجربه کنید
  3. دوره های قاعدگی کوتاه (27 روز یا کمتر) داشته باشید

چه عواملی باعث آندومتریوز می شود؟

هیچ کس به طور قطعی نمی داند چه عواملی باعث این بیماری می شود. محققان در حال بررسی علل احتمالی هستند و تا الان موارد زیر را بیان کردند:

مشکلات مربوط به جریان قاعدگی: جریان قاعدگی رتروگراد، محتمل ترین علت آندومتریوز است. مقداری از بافت ریخته شده در طول دوره از طریق لوله رحمی به مناطق دیگر بدن مانند لگن می ریزد.

عوامل ژنتیکی: از آنجا که آندومتریوز در ژن اعضای خانواده  ممکن است وجود داشته باشد، می تواند ازطریق ژن ها به ارث برسد.

مشکلات سیستم ایمنی بدن: یک سیستم ایمنی معیوب ممکن است قادر به یافتن و از بین بردن بافت آندومتر در خارج از رحم نباشد. اختلالات سیستم ایمنی بدن و برخی سرطان ها بیشتر در زنان مبتلا به آندومتریوز دیده می شود.

هورمون ها: به نظر می رسد هورمون استروژن باعث آندومتریوز می شود. تحقیقات در حال بررسی این است که آیا آندومتریوز مشکلی در سیستم هورمون های بدن دارد.

عمل جراحی: در طی یک عمل جراحی در ناحیه شکم ، مانند سزارین یا جراحی برداشتن رحم ، می توان بافت آندومتر در نواحی مختلف جایگزین شود. به عنوان مثال ، بافت آندومتر در اسکارهای شکمی پیدا شده است.

چگونه می توانم از آندومتریوز جلوگیری کنم؟

شما نمی توانید از آندومتریوز جلوگیری کنید. اما از طریق کاهش سطح هورمون های استروژن در بدن می توانید احتمال ابتلا به آن را کاهش دهید. هورمون استروژن به ضخیم شدن پوشش رحم در طول چرخه قاعدگی کمک می کند.

برای پایین آوردن سطح استروژن در بدن، می توانید:

• با پزشک خود در مورد روش های کنترل بارداری صحبت کنید
  • به طور منظم ورزش کنید (بیش از 4 ساعت در هفته). هم چنین سعی کنید درصد کمی از چربی بدن را حفظ کنید. ورزش منظم و حفظ درصد چربی کم در بدن به کاهش میزان هورمون استروژن در بدن کمک می کند.
  • از مصرف زیاد الکل خودداری کنید. الکل سطح هورمون استروژن را افزایش می دهد.
  • از مصرف مقدار زیاد نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید: مطالعات نشان می دهد نوشیدن بیش از یک لیوان کافئین دار، در روز به ویژه نوشابه های گازدار و چای سبز می تواند سطح استروژن را افزایش دهد.

چگونه اندومتریوز تشخیص داده می شود؟

اگر علائم اندومتریوز دارید با پزشک خود برای درمان آن صحبت کنید. پزشک با روش های زیر، متوجه می شود که به آندومتریوز مبتلا هستید یا خیر:

• معاینه لگن
  • سونوگرافی
  • لاپاراسکوپی
    روش جراحی است که پزشک از طریق آن جهت دیدن بافت آندومتریوز به داخل ناحیه لگن تان نگاه می کند. با این روش پزشک از آندومتریوز مطمئن می شود. این روش، روشی استاندارد جهت تشخیص اندومتریوز است.

چنانچه می خواهید درباره آندومتریوز بیشتر بدانید می توانید مقاله با عنوان ” درمان آندومتریوز ” را بخوانید.

آیا بعد از یائسگی آندومتریوز از بین می رود؟

در برخی از زنان پس از یائسه شدن، علائم دردناک آندومتریوز نیز از بین می رود. با متوقف شدن تولید هورمون استروژن، پس از یائسگی، رشد بافت های آندومتریوز به آرامی کم می شود. با این حال زنانی نیز دیده شدند پس از یائسگی، علائم آندومتریوز را همچنان داشتند.

بهتر است بعد از یائسگی در صورت دیدن نشانه های آندومتریوز، به پزشک مراجعه کنید.

اندومتریوز

آیا در صورت داشتن آندومتریوز، می توان باردارشد؟

بله ، بسیاری از زنان با وجود ابتلا به آندومتریوز، توانسته اند باردار شوند. البته باید گفت بارداری در چنین شرایطی کمی دشوار است. هیچ کس دقیقا نمی داند چگونه آندومتریوز می تواند باعث ناباروی شود. برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:

• تکه های آندومتریوز می تواند لگن و ناحیه تولید مثل را مسدود کند و در چنین وضعیتی اسپرم نتواند تخمک را پیدا کند
  • پوشش داخلی رحم، با وجود بافت آندومتریوز آنطور که باید رشد نمی کند
  • با ایجاد اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، باعث می شود سیستم ایمنی بدن به جنین حمله کند

چه بیماری هایی با آندومتریوز مرتبط است؟

تحقیقات زیادی نشان داده است بین آندومتریوز و دیگر مشکلات سلامتی در زنان، ارتباط  وجود دارد. برخی از موارد عبارتند از:

-آلرژی، آسم و حساسیت های شیمیایی

– بیماری های خود ایمنی مانند بیماری ام اس، لوپوس و برخی از انواع کم کاری تیروئید

– سندروم خستگی مزمن  و فیبرومیالژیا

– سرطان های خاصی مانند سرطان پستان و سرطان تخمدان